divendres, 13 de juliol del 2007

La mina, un indret desconegut (1)

Com el Tren Pinxo o les fades de les Estunes,‭ ‬la mina de Banyoles pertany al folklore de la comarca.‭ ‬L’aqüeducte subterrani que conduia aigua a les fonts del centre de la Vila,‭ ‬semblava formar part del món dels mites més que de les possibilitats tangibles.‭ ‬Els passadissos,‭ ‬les catacumbes,‭ ‬les criptes secretes ens han despertat la imaginació des de sempre.‭ ‬

Qui no ha somiat‭ ‬participar en la descoberta d’un túnel que el conduís a la troballa d’un tresor o al desvetllament de terribles secrets.‭ ‬Els túnels,‭ ‬les mines,‭ ‬els passadissos ocults són propis del regne de la llegenda.‭ ‬Ocults i protegits de tota mena de tafaners,‭ ‬a l’espera d’aquell inventari que analitzi la seva situació,‭ ‬d’aquella catalogació que permeti plantejar la possibilitat de recuperació d’un patrimoni arquitectònic infravalorat.

Però,‭ ‬la Mina de Banyoles,‭ ‬després de centúries d’oblit i d’ocultació,‭ ‬finalment ha estat explorada.‭ ‬Quan l’equip de banyoles.info decidí penetrar en el passadís no sabia que s’hi podia trobar,‭ ‬ni si en sortiria il·lès de l’aventura.‭ ‬Les filtracions de metà des del clavegueram de la ciutat a la mina,‭ ‬atesa la construcció paral·lela que les aproxima de manera perillosa,‭ ‬eren del tot possibles.‭ ‬La inhalació de metà és mortal de necessitat.‭

Varem pensar en reclutar un voluntari que obrís camí davant nostre,‭ ‬amb la força de la valentia.‭ ‬La idea era fer-lo servir com a canari-humà.‭ ‬Aquests ocells canors eren utilitzats pels minaires per detectar el grisú.‭ ‬Quant l’au,‭ ‬molt més sensible,‭ ‬es quedava fregida,‭ ‬els treballadors del subsòl abandonaven la galeria cames ajudeu-me.‭ ‬La mancança crònica de voluntariat que pateix la societat egoista en la que vivim,‭ ‬va entorpir la trobada del nostre canari particular‭; ‬per la qual cosa,‭ ‬no varem tenir més remei que baixar afeblits per una desprotecció absoluta.‭

El metà no va fer acta de presència,‭ ‬però si la foscor i les desfetes,‭ ‬terra,‭ ‬runa,‭ ‬plàstics‭; ‬així com un sentiment claustrofòbic,‭ ‬d’una angoixa similar a la que pateixen els enterrats en vida.‭ ‬La diferència consistia en que nosaltres no gaudíem de les lamentacions de familiars i amics,‭ ‬ni de la possibilitat de saber qui ha assistit al teu funeral i qui s’ha escaquejat.‭

En l’interior de la mina,‭ ‬la humitat t’entravessava el cos per enquistar-se en la sang amb una fredor esgarrifosa.‭ ‬Tot i així,‭ ‬al mig de la foscor,‭ ‬d’una absoluta manca de llum,‭ ‬la vida,‭ ‬representada per les arrels dels arbres,‭ ‬trobava la manera d’imposar la seva presència.‭ ‬El sostre,‭ ‬les parets,‭ ‬el terra,‭ ‬estaven farcits d’arrels que s’arrossegaven,‭ ‬palpejaven,‭ ‬s’esmunyien en esquerdes,‭ ‬reptaven per línies i angles impossibles,‭ ‬s’exhibien grotesques,‭ ‬exagerades,‭ ‬cridaneres,‭ ‬com serpasses subterrànies gegantines,‭ ‬immòbils,‭ ‬mudes i cegues.‭ ‬Les arrels desplegant-se en la foscor d’un passadís secret,‭ ‬sota el bullici de la ciutat.‭ ‬Metàfora de la ubiqüitat de la vida,‭ ‬dels fonaments de tot allò que fa possible la nostra permanència sobre la Terra.‭

Veure imatges

Serafí Gimeno