divendres, 24 de desembre del 2010

Possible frau de llei en la nova gestió de l'aigua a Banyoles

Banyolins a títol personal, els partits polítics de l'oposició, la CUP i d'altres entitats han presentat nombroses al·legacions contra el canvi de gestió de l'aigua impulsada per l'equip de govern de CiU i PSC. Cal destacar que ICV-Independents de Banyoles argumenta en el seu plec d'al·legacions les següents consideracions:

1 L'Ajuntament va encarregar un dictamen jurídic a un despatx d'advocats de Madrid, Ariño y Asociados a fi de poder justificar el canvi de gestió.

2 En l'informe d'Ariño y Asociados consta que l'estany de Banyoles és un bé privatiu municipal i en cap moment té en compte la necessitat de protecció dels interessos dels banyolins.

3 S'ha simulat una modificació de la concessió vigent i en realitat es tracta d'un rescat encobert.

4 Els acords s'aproven mitjançant un Ple Extraordinari, el públic per tant no pot intervenir, a més l'expedient estava incomplet en el moment de la convocatòria, el que origina indefensió per part dels grups municipals de l'oposició.

5 S'aprova la concessió eludint el principi de lliure concurrència per tal d'aconseguir de manera anticipada uns diners, a través del canon de l'aigua, per eixugar l'endeutament municipal.

6 També s'adjudica la concessió a una empresa mixta que la durà a terme en règim de monopoli, al no portar-se a terme, com abans s'ha esmentat, l'obligatòria concurrència pública.

7 L'Ajuntament de Banyoles no ha seguit totes les passes legals a fi d'iniciar l'expedient administratiu corresponent: justificació del model de gestió de l'explotació, estudis econòmics, estudis jurídics, estudis de viabilitat, procediment de selecció i adjudicació del servei. Procediments que l'Ajuntament de Banyoles evita al pretendre que es tracta d'una simple modificació del contracte de concessió de servei.

8 Al alterar-se el termini de la durada de la concessió, l'adjudicació no pot ser de cap manera directa. En conseqüència s'infringeix l'ordenament jurídic vigent en matèria de contractació administrativa, així com el dret comunitari que estableix clarament els principis de transparència, no discriminació i lliure competència a l'hora d'adjudicar els contractes.

9 Manca dels dictaments preceptius de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya i del Departament de Governació.

10 L'actuació de l'Ajuntament de Banyoles mitjançant la tècnica de la modificació de la concessió vulnera la normativa vigent en matèria de contractació administrativa i constitueix una actuació que mereix qualificar-se com a arbitrària. La pretesa justificació del Consistori que només Aigües de Banyoles S.A. pot assumir la prestació del servei d'abastament d'aigües, és rotundament falsa donat que existeixen com sabem diferents empreses al nostre país que duen a terme el servei d'abastament d'aigües, per la qual cosa pretendre que només Aigües de Banyoles S.A està en condicions de prestar el servei emparant-se en unes suposades raons tècniques és del tot improcedent.

Conclusions

L’actuació en frau de llei s’ha definit en sentit tècnic per la doctrina científica com aquell acte el resultat del qual està prohibit per una llei, però que es fonamenta en una altra dictada amb diferent finalitat, de manera que la consecució d’allò prohibit pel legislador es busca mitjançant l’ús d’una norma jurídica creada per a altres fins lícits.

La Corporació demandada ha pretès eludir les normes referents al procediment necessari per a la resolució de la concessió existent i l'atorgament d'una de nova i adjudicació a una nova empresa de capital majoritàriament privat però amb participació de l'Ajuntament, fent servir la tècnica de modificar i ampliar una concessió administrativa ja atorgada anteriorment, però sense tenir en compte els principis de lliure concurrència i publicitat.

En conseqüència ICV-Independents de Banyoles demana declarar nul, per manifestament il·legal, el canvi de gestió del servei d'abastament d'aigua realitzat per l'Ajuntament de Banyoles.