Operació de canvi de model de gestió del servei de subministrament d'aigua potable
Més clar que l'aigua
55 preguntes i respostes sobre l'operació:
1. En què consisteix aquest canvi de forma de gestió del servei?
Passar d’una concessió actual a un societat d’economia mixta.
2. Com es presta el servei actualment?
Amb règim de concessió administrativa per part d’una empresa privada (Aigües de Banyoles des del 1930).
3. Què és una concessió administrativa?
Una forma de gestió indirecta d’un servei públic mitjançant una empresa concessionària.
4. Què és una empresa mixta?
Una forma de gestió indirecta d’un servei públic amb participació pública i privada.
5. Per què es proposa aquest canvi?
Perquè l’empresa pugui garantir la sostenibilitat del servei a llarg termini.
6. Si no es canviés la forma de gestió, què passaria?
Que l’Ajuntament hauria d’assumir bona part de les inversions futures (canonades...) per mantenir el servei.
7. Quins avantatges té el canvi?
Que permet canviar algunes condicions essencials, com és la programació de la inversió.
8. Quina durada té una societat de capital mixt?
50 anys. Després els actius reverteixen a l’Ajuntament i es retorna el capital privat, igual com s’hauria de fer d’aquí a 20 anys amb l’actual concessió.
9. Quina participació hi tindrà l’Ajuntament a la societat mixta?
Un 20% del capital de la societat mixta.
10. Per què no es fa un concurs per escollir el soci privat?
Perquè l’actual empresa concessionària encara li queden 20 anys de la concessió, fins al 2030.
11. S’ha de pactar l’operació amb l’actual concessionària del servei?
Si, perquè la creació de la societat mixta comporta la conversió de la concessió vigent i la seva conversió en participació privada.
12. Pot l’Ajuntament gestionar directament aquest servei?
Legalment sí, però hauria de rescatar la concessió indemnitzant a l’empresa. Si hi haguessin raons d’interès públic i no es pogués donar la concessió a cap altra empresa per concurs.
13. És convenient que ho faci?
No ho creiem. Perquè no es planteja cap problema de gestió, sinó d’inversió.
14. Es pot vendre la societat mixta?
No, la societat mixta es crea només per a prestar el servei públic.
15. Es poden vendre les accions dels socis privats?
Sí, en els límits de la sindicació, en el nostre cas les accions estan sindicades i el dret de compra primer el tindrien els altres accionistes, és a dir, l’Ajuntament.
16. Com afecta al servei de subministrament d’aigua potable?
No afecta perquè les condicions de prestació del servei són les que imposa la Llei, els reglaments i el plec de condicions tècniques i econòmico-administratives que ho regeixen.
17. Afectarà el canvi de gestió en la pujada del rebut de l’aigua?
La nova forma de gestió no incrementa el cost del servei i, per tant, aquest no serà el motiu dels possibles increments del rebut de l’aigua.
18. Qui pot apujar el preu del rebut de l’aigua?
L’Ajuntament incrementant les taxes, la Generalitat incrementant el cànon de sanejament i l’Estat incrementant l’IVA. En els darrers 5 anys l’Ajuntament l’ha augmentat un 15%, l’ACA un 30% (el doble) i l’Estat un 1%.
19. S’apujarà el rebut de l’aigua?
Probablement, ja que els costos s’incrementaran.
20. Quant més o menys?
No ho sabem. Pel que fa la taxa municipal es calcula que un 2% per sobre de l’IPCC, pels propers tres anys. En un rebut normal i amb l’actual IPCC, l’increment suposaria en
termes absoluts, poc més d’ 1€ al mes.
21. Què paguem en un rebut d’aigua?
Doncs, aproximadament, la taxa del servei en qüestió representa un 47%, la taxa de clavegueram un 7%, el cànon de sanejament de l’ACA un altre 38% i l’IVA un 8%.
22. És cara l’aigua a Banyoles?
No, estem per sota la mitjana de les poblacions de Catalunya. Es pot comprovar al web de l’ACA.
23. Té garantida la societat mixta un percentatge de beneficis sobre el rebut de l’aigua?
No, l’empresa mixta tindrà un benefici brut del 22% del marge brut (Ingressos menys despeses - EBITDA), abans de deduir interessos, amortitzacions i depreciacions. Per tant, obtindrà més benefici si fa més bona gestió, i menys si no és tant bona i no dependrà només del total d’ingressos. Com passa en la majoria de les empreses.
24. Tindrem garantit el servei sense haver-hi d’afegir més recursos municipals?
Esperem que sí, dependrà de la capitalització de la societat mixta.
25. Tindrà la societat mixta major capacitat d’inversió per a la sostenibilitat del servei?
Sí, perquè un 78% del benefici brut (EBITDA), anirà a capitalització
per a la inversió. Un 60% com a mínim del benefici net anirà a reserves.
26. Qui controla les inversions futures de l’empresa mixta?
Una comissió mixta paritària Empresa-Ajuntament, amb el vot de qualitat de l’alcalde o el regidor a qui delegui.
27. Què té a veure la gestió d’aquest servei públic amb l’Estany?
Res, que es capta aigua de l’Estany pel subministrament. Com es fa fins ara amb la concessió, d’acord amb el RAE (Reglament d’Activitats de l’Estany) aprovat pel ple de l’Ajuntament aquest setembre. No és cert que actualment la demanda d’aigua s’incrementi. Al contrari, la tendència és a disminuir, la qual cosa també pot incidir en l’augment del preu ja que el servei té una part molt important de costos fixos.
28. Té alguna incidència en el bé comunal?
Cap, perquè el bé comunal és gestionat exclusivament per l’Ajuntament, com a representant dels veïns de Banyoles.
29. Varien els drets de captació d’aigua de l’Estany?
En absolut, no hi ha més dret de captació dels que atorga l’Ajuntament i que està limitat pel RAE (Reglament d’Activitats de l’Estat), aprovat recentment.
30. Qui controla els límits de captació d’aigua de l’Estany?
Només l’Ajuntament de Banyoles. La monotorització de les entrades i sortides d’aigua de l’Estany, permetrà el coneixement de les dades “on line”.
31. Què té a veure aquest canvi amb la perforació d’un piezòmetre (perforació) prop de l’Estany?
Res, aquest piezòmetre el va fer l’ACA, que depèn de la conselleria de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya, en mans d’ICV-EUiA, emmarcat en les actuacions del decret de sequera de l’estiu del 2008.
32. Què han dit els informes tècnics de l’UdG encarregats per l’Ajuntament de Banyoles sobre aquesta perforació?
Que s’havia de tenir més cura en aquestes actuacions i que podria afectar a les surgències naturals de l’Estany.
33. Què han recomanat?
Que s’instal·li un sistema de control monotoritzats de les entrades i sortides d’aigua de l’Estany, per tal de determinar el balanç hídric i disposar d’un control precís.
34. Quina és la discrepància amb l’Agència Catalana de l’Aigua?
Que l’ACA considera que les aigües subterrànies són del domini públic hidràulic i, per tant, de la seva competència, encara que se situïn dins el bé comunal de l’Estany de Banyoles. I l’Ajuntament considera que tot allò que afecta al bé comunal és de competència municipal.
35. Si es pogués obtenir aigua de major qualitat s’utilitzaria per al consum de
boca?
Si no afectés al sistema hidrogeològic de la conca lacustre, naturalment que sí. Però, ara per ara, no hi ha cap projecte, ni es disposa de dades suficients, com s’ha dit, mai s’ha elaborat un balanç hídric precís de l’Estany. En aquest moment el tema de Lió està totalment descartat.
36. Hi ha perill de sobreexplotació i de possibles interconnexions de xarxes?
En absolut, això només seria possible si l’Ajuntament ho aprovés, amb les limitacions legals i competencials que hi ha. No té rés a veure amb la proposta, que només és de gestió del servei.
37. Podria la societat mixta ampliar el servei o prestar altres serveis sense el consentiment de l’Ajuntament?
No, la societat mixta té com a objectiu el subministrament d’aigua potable als domicilis, com ho esta fent l’actual concessionària.
38. Què té a veure aquesta operació amb les finances municipals?
Directament res, però sí que afecta el cànon anticipat que es demana en l’operació, com altres concessions d’altres administracions.
39. Què és el cànon d’aprofitament de l’aigua?
El cànon que paga l’empresa explotadora del servei per treure aigua de l’Estany i subministrar-la als domicilis. Com es paga a la majoria
40. Com es valora el preu d’aquesta captació i com evolucionarà el cànon i l’aprofitament en els propers anys?
Doncs, s’incrementarà del 15% actual fins al 20% en el 2016, a raó d’un 1% anual.
41. Com es justifica aquest increment del cànon?
Perquè l’Ajuntament ha de finançar els serveis municipals, entre els quals el manteniment i la conservació de l’Estany, que si no fos un bé comunal, se’n faria càrrec la Generalitat. Tot hi així, aquest cost és molt inferior al d’altres municipis que han de portar l’aigua de pantans, captacions profundes, desalinitzadores etc.
42. L’ increment del cànon és conseqüència del canvi de forma de gestió del servei?
No, el cànon s’haurà d’incrementar de totes maneres, si no volem pagar-ho per un altra via com ara incrementant els impostos o reduint els serveis.
43. Perquè s’inclou en l’operació una anticipació del cànon?
Doncs perquè permet reequilibrar els comptes municipals afectats per la crisi econòmica i per la manca d’estalvi net en èpoques anteriors de bonança econòmica. Perquè esperem que aquesta mesura eviti un nou pla de sanejament que suposaria una reducció de serveis i/o una pujada sobtada d’impostos. Si hem anticipat inversions que són i seran pel futur ara potser cal
anticipar finançament del futur cap el present. Com estan fent moltes administracions.
44. El cost d’aquest cànon anticipat es carregarà en els rebuts de l’aigua?
No, en el rebut de l’aigua se li aplicaran les taxes que aprovi el ple i els tributs de les altres administracions a que abans ens hem referit.
45. Qui pagarà els cost financer de l’operació?
Aquest cost (interessos i amortitzacions) és deduirà d’una part del cànon que l’Ajuntament ha de cobrar en el futur. Per tant, el pagarà únicament l’Ajuntament.
46. La societat mixta hi guanyarà amb aquesta operació financera?
No, la societat mixta és compensarà de la càrrega financera que hagi de pagar per aquesta bestreta, amb una part del cànon. Ni guanyarà ni perdrà res.
47. Milloraran els comptes de l’Ajuntament amb aquesta operació?
Si, perquè permetrà canviar el signe negatiu de la ràtio d’estalvi.
48. Qui hi guanyarà si l’Ajuntament té uns comptes més sanejats?
Els ciutadans. Que tindran un Ajuntament amb els costos dels serveis menors, tant pel que fa als preus dels proveïdors, contractistes, com entitats financeres. Perquè en època de crisi, més que mai, és molt important tenir els comptes sanejats, si no es volen patir penalitzacions, com tothom sap.
49. Es podrà incrementar la despesa corrent amb aquesta operació financera?
No, aquesta operació ha de servir per disminuir l’endeutament municipal.
50. Què hauríem d’haver après de la crisi econòmica?
Que “no es pot estirar més el braç que la màniga” eternament. Que ara toca esmenar errors del passat, que creiem que el creixement no podia aturar. Que els diners que genera un servei han de finançar aquest servei. Que no hi ha solucions polítiques màgiques. Per tant, si es vol debatre una proposta seriosament s’han de proposar solucions alternatives. Que no és temps per la demagògia. Sembla que hi ha més qüestions que no s’han aclarit prou o que hi ha un cert
interès en mal interpretar, i se’ns perjudici de les al·legacions que es puguin formular, en el seu legítim dret, que s’estudiaran i contestaran, dins els tràmit legal perceptiu, creiem que cal informar-se bé perquè hi han qüestions que no responen a la realitat.
Algunes preguntes i respostes més:
51. Afecta el cànon anticipat als usuaris de la comarca?
No, perquè els interessos i amortitzacions de l’anticipació de cànon es descompten del propi cànon d’aprofitament dels exercicis futurs, que ha de rebre l’ Ajuntament de Banyoles.
Els usuaris del servei de la comarca tindran el mateix cost de captació que els de Banyoles.
Les tarifes que han pagar són les que aprovi el seu Ajuntament.
52. El canvi de forma de gestió del servei té alguna afectació ecològica?
No, en cap cas s’alteren les condicions d’explotació actual i tampoc forma part de l’objecte ja que es limita al servei de subministrament d’aigua potable, sense cap atorgament de competències en aquest aspecte.
53. S’estableix un benefici fix sobre vendes del 5,68?
No, la retribució del capital s’estableix en el 22% de l’EBITDA (benefici abans d’interessos, impostos, depreciacions i amortitzacions), del qual desprès de pagar l’ impost de societats, com a mínim, un 60% s’haurà de quedar com a reserves de capital i la resta es podrà distribuir entre els accionistes (80% privats i 20% Ajuntament de Banyoles). El perquè també s’ha explicat, l’EBITDA s’obté dels ingressos menys les despeses. L’empresa gestora té molt poca incidència sobre els ingressos ja que el preu depèn de la taxa que aprovi l’Ajuntament i el consum d’aigua es
molt poc elàstic. Per altra banda, sí que depèn de l’empresa la bona gestió quant a la despesa. Per això, s’ha d’incentivar l’eficiència, que es tradueix en un menor cost del servei.
54. S’alteren els drets de captació d’aigua de l’Estany?
No, es manté igual que amb l’actual concessió administrativa, amb les limitacions imposades pel RAE.
55. Què no s'entén en referència a les tarifes, que s'han estat cobrant als consumidors, no hagin inclòs la quantitat necessària per finançar les mencionades inversions, i que a partir d'ara es puguin incloure només en el cas que es faci el canvi en el model de gestió?
S’han inclòs les amortitzacions dels actius de l’empresa, però no les amortitzacions de les noves xarxes que s’han anat incorporant, ni de les obres que ha finançat l’Ajuntament o altres administracions, que també s’hauran de reposar, ni les noves inversions (monotorització i control
d’entrades i sortides d’aigua, nanofiltració etc.) El canvi de model de gestió es justifica per poder modificar les condicions que ara té la concessió, en el sentit de que l’Ajuntament pugui controlar la inversió i garantir que una part important del marge brut (un 78% de l’EBITDA) es destini a inversió.
Qüestions procedimentals
No creiem que hagi problemes en el procediment seguit. És veritat que en un tema tan complex, potser s’ha percebut com a precipitat tot i que ha estat molt treballat. La complexitat també es deriva de que calia arribar a un acord per poder plantejar la proposta amb l’actual concessionària i no ha estat fàcil. En cap cas es vol limitar la participació ciutadana i menys dels grups municipals. L’equip de govern resta obert al diàleg, com sempre ha reiterat. Però en el sentit
d’aportar solucions, de debatre els pros i els contres, no per alimentar posicions partidistes prefixades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada